Limoenkwarktaart

Jarig met deze warme temperaturen? Daar hoort een lekker frisse taart bij! Zelf ben ik gek op allerlei soorten taart, maar mijn favorieten hebben een heerlijke frisse smaak. Met uitzondering van chocoladetaart dan, maar dat schijnt een vrouwendingetje te zijn 😉

Als er thuis iemand jarig was, maakte mijn moeder altijd drie taarten. We mochten altijd zelf kiezen, maar meestal stond ze in de keuken te zwoegen op dezelfde drie taarten. Haar fameuze appeltaart (later mijn recept voor appeltaart, die verdomd dicht in de buurt komt qua populariteit in de familie), een monchoutaart en een kwarktaart. Net als mijn moeder maak ik mijn taarten het liefst met harde muziek aan en als er verder niemand in huis of in de buurt van de keuken is, zodat ik lekker kan rommelen. Groot verschil is dat ik meer durf te experimenteren met smaken in mijn baksel. Zo ook deze limoenkwarktaart, geïnspireerd op een recept dat ik tegenkwam op http://www.kwarktaart.net.

IMG_4481

Ingrediënten

voor de taart
450 gram milde kwark
250 milliliter slagroom, ongeklopt
120 gram volkoren koekjes (bijv. Digestive)
60 gram suiker + 2 eetlepels
55 gram boter
2 limoenen
8 blaadjes gelatine

voor de gelei
2 limoenen, uitgeperst
75 gram poedersuiker
water
8 blaadjes gelatine
groene levensmiddelenkleurstof

Benodigdheden

mixer
keukenmachine/blender
keukenweegschaal
springvorm (24cm, ingevet)
rasp
steelpannetje

Bereidingswijze

Verkruimel de koekjes in de keukenmachine. Smelt de boter in een pannetje of magnetron en meng dit, samen met een eetlepel suiker, door de koekkruimels. Bekleed een springvorm met bakpapier en vet de rand in. Verdeel het kruimelmengsel over de bodem en druk goed plat. zodat er een gelijkmatige bodem ontstaat. Laat dit nu rusten, eventueel in de koelkast. Laat de blaadjes gelatine alvast weken in een kom koud water. Sla de slagroom stijf met een eetlepel suiker. Meng de kwark met geklopte slagroom en de rest van de suiker goed door elkaar. Boen de limoenen schoon en rasp de schil. Let op dat je alleen het groene van de schil gebruikt, het witte is behoorlijk bitter. Meng de limoenrasp met een spatel door het kwarkmengsel. Pers of knijp de limoenen uit en verwarm het sap in een steelpannetje. Knijp de gelatineblaadjes goed uit en voeg ze een voor een toe aan het limoensap. Blijf goed roeren, zodat de blaadjes helemaal oplossen. Meng het limoensap met het kwarkmengsel en roer alles even goed door elkaar. Stort het mengsel op de koekjesbodem en strijk glad. Zet de springvorm in de koelkast en laat opstijven.

Ik ga pas met de gelei aan de slag als de limoenkwarktaart al een poosje in de koelkast staat. Anders zakt de gelei in de taart in plaats van een mooi groen laagje bovenop.

Laat de gelatineblaadjes weken in een kom koud water. Pers twee limoenen uit in een maatbeker. Zeef dit nog even, zodat er geen vruchtvlees achterblijft. Voeg de poedersuiker toe aan het sap en vul aan met water tot ongeveer 500 milliliter. Verwarm het sapmengsel in een steelpannetje en voeg een voor een de gelatineblaadjes toe. Let op dat de vloeistof niet gaat koken. Blijf roeren, de gelatineblaadjes moeten helemaal oplossen. Haal het pannetje van het vuur en giet de vloeistof terug in de maatbeker. Voeg een aantal druppels groene levensmiddelenkleurstof toe voor een heldere groene kleur. Ik houd ervan als de gelei lekker knalt, zo komt de kleur van de limoen als hoofdsmaak goed naar voren. Laat de gelei afkoelen in de koelkast of bak met koud water en ijs tot het hangend is. Stort dan voorzichtig op de limoenkwarktaart en laat nog een aantal uur opstijven in de koelkast.

IMG_4467

* De aangegeven hoeveelheden voor de gelei zijn ruim, dus voel zelf even aan hoe dik je de geleilaag op de taart wilt hebben. De overgebleven gelei kun je eventueel in de overgebleven halve limoenschillen presenteren op de taart.

Eet smakelijk!
x Margon

Geef een reactie

