Saucony Stride Lab

Afgelopen week streek het Saucony Stride Lab neer in de winkels van All4running. Dinsdag en woensdag aan de Amstelveenseweg in Amsterdam, donderdag en vrijdag aan de Breedstraat in Alkmaar. Ik, als groot Saucony liefhebber en al jaren gek op hun schoenen, werd behoorlijk nieuwsgierig. Hierin was ik overduidelijk niet de enige, gezien het grote aantal snelle inschrijvingen en enthousiaste reacties. Gelukkig kon ik nog ergens tussendoor gezet worden, zodat ik evengoed kon testen.

Nieuwsgierig? In dit filmpje zie je het Saucony Stride Lab in beweging.

Het Stride Lab bestaat uit een opstelling met een loopband en drie high speed camera’s. Deze camera’s worden geplaatst aan de voorzijde, achterzijde en zijkant van de loopband. Op deze manier kan je loophouding vanuit drie hoeken worden bekeken en geanalyseerd. De camera van voren helpt bij het analyseren van de rotatie van de knie en beweging en plaatsing van de voet. De camera van de zijkant laat de strekking en buiging van de knie en het been zien. De camera van achteren maakt de beweging van de heupen zichtbaar, waaronder de zogenoemde ‘hipdrop’.

img_4920
Opstelling Saucony Stride Lab

Hoe gaat het in zijn werk?
Als loper heb je een afspraak ingepland van een uur. Er wordt dan ook uitgebreid de tijd genomen om jou en je loopgewoontes te leren kennen. Na een eerste gesprek gaat de meting van start. Om even aan de loopband te kunnen wennen, veel lopers gebruiken deze namelijk niet zo vaak, wordt er gestart in een wandeltempo. Vincent, de tech rep van Saucony die deze metingen begeleid, legt dan nog het een en ander uit over de meting. Het tempo van de loopband wordt opgevoerd, tot het voelt als het tempo waarin je normaal ook loopt. Bij lopers die zowel duurlopen als intervaltrainingen doen, wordt er op twee snelheden getest. Hierover later meer. Tijdens het lopen op het tempo dat bekend voelt, worden de camera’s nog even scherpgesteld en worden de opnames gemaakt. In principe loop je tijdens de gehele afspraak dus maar een aantal keer een paar minuten hard. Dit kan zijn op diverse schoenen, danwel op verschillende snelheden. In mijn geval hebben we gekozen voor duurloop- en intervaltempo.

De meting
Tijdens het inleidend gesprek vraagt Vincent naar de trainingen die je per week doet en de afstanden/wedstrijden die je in de planning hebt staan. Dit is natuurlijk voor iedereen anders. Ik heb mensen gesproken die een marathon in de planning hebben, maar ook mensen die pas net begonnen zijn met hardlopen. Voor mij ligt het er tussenin. Ik ben absoluut geen lange afstandsloper, maar droom van een deelname aan de Halve Marathon van Egmond. Heel eerlijk, ik had het in mijn hoofd voor 2017. Helaas hebben langdurige longklachten dit onmogelijk gemaakt. Op naar 2018 dus! Mijn analyses gingen op een snelheid van ongeveer 10 km/u voor het duurlooptempo, en ongeveer 12 km/u voor het intervaltempo.

img_4924
Saucony Stride Lab – Analyse duurlooptempo

Op bovenstaande foto’s zie je een impressie van de diverse camerabeelden. Laten we beginnen bij de camera van de zijkant. Deze toont de houding van het complete lichaam en is voor de meeste mensen een volledig nieuw beeld. Foto’s van wedstrijden/trainingen en filmpjes tijdens schoenanalyses worden ten slotte voornamelijk van de voor en/of achterkant gemaakt. Ook voor mij was het compleet nieuw mezelf van de zijkant te zien lopen. Best confronterend ook eerlijk gezegd. Ik zie mezelf iets naar voren hangen, mijn armen redelijk hoekig bewegen en mijn knieën die een lichte buiging behouden gedurende de gehele afwikkeling. Dit past bij mijn manier van landen, namelijk op de buitenzijde van de voorvoet. Met dank aan de camera van de achterkant krijg ik meer inzicht in mijn ‘hipdrop’. Mijn heupen zakken best wat in op het moment dat ik van de standfase naar de volgende afwikkeling doorga. Door deze beweging zit er ook meer rotatie in mijn knieën. Gelukkig ondervind ik hier momenteel geen klachten meer van, lang leve de core stability trainingen! Toen ik begon met hardlopen uitte dit zich in klachten aan de buitenkant van met name mijn rechterknie. Ook zou je klachten aan de buitenzijde van de heup kunnen ondervinden. De camera van de voorzijde maakt duidelijk dat ik echt behoorlijk op de voorvoet land, compleet aan de buitenzijde. Daardoor maak ik een lichte pronatiebeweging tijdens de afwikkeling. Mijn enkels blijven echter mooi stabiel en dus loop ik uiteindelijk netjes neutraal.

img_4925
Saucony Stride Lab – Analyse duurlooptempo vs intervaltempo

Na het duurlooptempo, gaan we aan de slag op intervaltempo. Een hogere snelheid en daarmee over het algemeen ook een andere loophouding. Aan mijn houding veranderen bij het verhogen van de snelheid een aantal kleine dingen; mijn lichaam knikt iets meer naar voren vanuit de heupen gezien, mijn benen vangen de klappen iets beter op door verder in te veren, en ik maak gebruik van een stevigere arminzet. Daarnaast maak ik echter wel grotere passen, en dus een grotere achterzwaai met mijn been. Doordat mijn benen de klappen beter opvangen door meer in te veren, zorgt mijn lichaam voor een natuurlijk dempingssysteem. Dit wil eigenlijk zeggen dat ik tijdens intervaltrainingen minder zachte schoenen nodig heb, dan tijdens mijn duurlopen. Dit bevestigt mijn eigen gevoel, wat altijd prettig is. Ik doe mijn intervaltrainingen momenteel op de Nike Zoom Elite 8, en mijn duurloopjes op de Saucony Triumph Iso 2. Mijn Nikes mogen binnenkort alweer vervangen worden, dus zodra de Saucony Breakthru 3 uit is voeg ik die toe aan mijn collectie.

Resultaat
Uit de analyse komt verder naar voren dat ik behoorlijk grote passen maak, en mijn voeten eigenlijk voor mijn lichaam neerzet in de afwikkeling. Idealiter mag dit onder het lichaam zijn, waarbij mijn bovenlijf wat meer rechtop blijft. Ook mag mijn pasfrequentie flink omhoog, deze ligt momenteel wat laag. Er is dus nog een hoop winst te behalen op weg naar nieuwe afstanden!

Vincent, bedankt voor je hulp en de mogelijkheid gebruik te maken van dit prachtige initiatief. Ben jij nou ook nieuwsgierig geworden en wil je dit eens proberen? Kijk dan snel op www.stridelab.nl en maak een afspraak bij een winkel in jouw buurt.

Tot snel!
x Margon

Geef een reactie

