Italiaanse traybake met biefstukreepjes

Het zal je niet ontgaan zijn, de temperaturen zakken en het wordt steeds vroeger donker; de herfst is begonnen! Geloof het of niet, ik ben er gek op! Dat gure weer mag me gestolen worden, maar al die mooie kleuren, geuren en smaken die bij dit seizoen horen maken me een gelukkig mens. De verkleurende bomen in het bos, de speculaasgeur als ik langs de bakker rijd en de koppen warme chocomel.. Kom maar op!

Gisteren had ik zin in iets nieuws. Mijn vriend is gek op gekookte aardappels met groente en een stukje vlees, maar dat kan mij eerlijk gezegd gestolen worden. Aangezien hij niet blij wordt van de hele week pasta of iets dergelijks, ging ik op zoek naar een compromis. De afgelopen tijd zag ik las ik regelmatig over Traybake; een gerecht waarbij de oven het werk doet. Ideaal voor de snelle maaltijd, maar ook als je eens wat anders wilt. Er zijn zoveel variaties te vinden en te bedenken! Wij gingen voor een Italiaanse versie met malse biefstukreepjes, geïnspireerd op een recept van kookidee.nl.

Ben jij op zoek naar smaak, geur en kleur maar wil je geen uren in de keuken staan? Dan is dit zeker een aanrader!

Ingrediënten
twee personen

400 gram (kleine) aardappelen
125 gram champignons
125 gram cherrytomaatjes
2 biefstukjes
3 bosuitjes
1/2 courgette
1/2 rode paprika
1 ui
3 teentjes knoflook
verse basilicum
peper
grof zeezout
olijfolie (extra vergine)

Bereidingswijze

Verwarm de oven vast voor op 200 graden en laat de biefstuk rustig op kamertemperatuur komen. Bekleed je bakplaat met bakpapier of vet goed in. Ik gebruik een diepe bakplaat, zodat ik de ingrediënten goed door elkaar kan husselen. Boen de aardappels en snijd ze in kleine stukjes. Als je het lekkerder vind kun je de aardappels schillen, ik vind het schilletje juist een lekkere bite geven. Snijd ook de overige groente en verdeel alles over de bakplaat. Probeer de diverse smaken en kleuren goed te mixen, dan mengt het zich lekker met elkaar. Halveer de knoflookteentjes en leg deze tussen de groente. Scheur of snijd de basilicum fijn en verdeel over de plaat. Sprenkel ruim olijfolie, dit geeft je gerecht een lekkere smaak. Hussel de groente door elkaar en strooi de peper en zeezout erover. Schuif de bakplaat nu in het midden van de oven voor zo’n 25 minuten. Mijn oven gaat erg snel, dus houdt de tijd even goed in de gaten. Als de groente gaar is zet je de oven uit en de deur op een kiertje. Bak de biefstuk snel bruin en laat een paar minuten rusten in aluminiumfolie voor je het aansnijdt. Schep de groente op een bord, snijd smalle reepjes van de biefstuk en serveer bovenop. Lekker met een frisse salade, of gewoon zo.

img_5146
Het eindresultaat

Eet smakelijk!
x Margon

Geef een reactie

