Krijgt de kleine blogger ook een kans?

We leven meer en meer in een online wereld, waar inspiratie voornamelijk wordt opgedaan via sites als Facebook en Instagram. Bloggers, fitgirls, influencers, je hoeft je social media pagina maar te openen en je wordt doodgegooid met deze termen. Een aantal van deze bloggers zijn al jaren bezig en ondertussen uitgegroeid tot een begrip op social media. Het zijn personen die behoorlijk wat tijd besteden in het online wereldje en daar in sommige gevallen zelfs hun werk van hebben gemaakt. Elke training wordt gepost, voorzien van het liefst meerdere foto’s of videobeelden ervoor, tijdens en erna. Laat ik me in mijn verhaal beperken tot de ‘runfluencers’, die liggen ten slotte het meest in mijn straatje.

Sinds een aantal jaar hebben ook de hardloopmerken in de gaten wat de invloed van zo’n ‘runfluencer’ kan zijn voor een product. Het is dan ook niet gek dat zij producten eerder lanceren voor deze groep bloggers, speciale trainingen organiseren en behoorlijk wat geld investeren in het weggeven van nieuwe producten. Iets wat ik absoluut toejuich, ook deze merken moeten mee met de huidige ontwikkelingen. In ruil daarvoor plaatsen deze ‘runfluencers’ foto’s, filmpjes en reviews over deze producten op hun pagina.

12771770_10156533304370261_1105246516025696221_o.jpg

Wat me echter tegenvalt, is dat alleen deze grote bloggers de kans krijgen gebruik te maken van deze mogelijkheden. Ze zijn bij elk groot evenement aanwezig, dragen altijd de nieuwste producten en worden uitgenodigd voor allerlei leuke activiteiten waar een normale hardloper pas achteraf iets over hoort. Vervolgens verschijnen er zoveel foto’s per blogger online, dat ik me afvraag of ze überhaupt wel aan de training meegedaan hebben, of alleen met Instagram bezig zijn geweest. Hun reviews zijn verbazingwekkend vaak heel positief, terwijl je ze daarna nooit meer met die producten ziet verschijnen. Ook is er op de technische correctheid behoorlijk wat aan te merken. Helaas loopt de grote meute volgers achter de reviews van deze ‘runfluencers’ aan en neemt al hun uitspraken aan als waarheid.

Het is zo jammer dat wij, de vele kleine bloggers die Nederland rijk is, niet de kans krijgen gebruik te maken van deze privileges. Er zijn zo ontzettend veel goede bloggers die echt leuk zijn om te volgen. Enerzijds snap ik het ook wel hoor, ons bereik is kleiner. Maar juist door deze samenwerkingen wel aan te gaan, krijgen de kleine bloggers de kans meer op te vallen en hun aantal volgers te vergroten. Daarnaast zullen zij, als ik even uitga van de bloggers die ik ken, behoorlijk dankbaar zijn voor deze kans. Het zijn de krenten in de pap, de dingen die het bloggen nog leuker maken dan het al is! Laat ik voorop stellen dat de meeste mensen net als ik zijn gaan bloggen omdat ze dat zelf erg leuk vinden. We schrijven over dingen waar we enthousiast over zijn, wat ons bezig houdt of juist wanneer iets is tegengevallen. Doelen, dromen, challenges, bijzondere ervaringen, er komt van alles voorbij. Daar zal het onderwerp van dit blog niets aan veranderen, maar een klein beetje mopperen mag af en toe best!

x Margon

Een gedachte over “Krijgt de kleine blogger ook een kans?

Geef een reactie

