Review: Garmin Forerunner 735XT

Soms schrijf je een review welke meteen opgepikt wordt door de social media kanalen van de producent van het gereviewde product. Dit overkwam mij met onderstaande review over de Garmin Forerunner 735XT. Iets waar ik erg trots op ben, en deze wil ik dan ook graag met jullie delen!

Hardlopen en gadgets; tegenwoordig gaan ze hand in hand. Waar de hartslagmeters en GPS horloges hun intrede al jaren geleden hebben gedaan, zien we tegenwoordig de activity trackers een flinke opmars maken. Of beter nog; een GPS horloge, hartslagmeter, activity tracker en smartwatch in één. De Garmin Forerunner 735XT is zo’n horloge. Een sporthorloge dat door zijn vele mogelijkheden (en natuurlijk strakke uiterlijk) ook in het dagelijks leven steeds meer wordt gespot. Leuk zo’n horloge, maar wat kun je er eigenlijk mee? Ik zocht het voor je uit!

De maand september heb ik dag in, dag uit met de Garmin Forerunner 735XT om mijn pols doorgebracht. Overal ging ie mee naar toe, van training tot werk, van een bruiloft naar een dagje Efteling. Je kunt wel stellen dat we gewoon dikke verkering hebben. Alles wat ik deed werd geregistreerd, en ik moet eerlijk zeggen dat ik er veel van geleerd heb. Voor de test met deze Garmin, droeg ik al een jaar de Polar M400. Ook een activity tracker en GPS horloge, maar iets meer basic qua gegevens die het horloge geeft. Daarnaast maakt de M400 gebruik van hartslagmeting via een borstband in plaats van een meting op de pols. Overeenkomst tussen beide horloges is dat het allebei multisport horloges zijn, waarbij de Forerunner 735XT extra handig is voor triatleten.

Let’s start!

Laten we beginnen bij het begin; het instellen van het horloge. Bij mijn Polar moest ik een programmaatje downloaden op mijn computer en daarna de stappen volgen die het horloge aangaf. Bij Garmin werkt dit iets anders. Je download ook hier een programma; Garmin Express. Hierin registreer je je horloge en stel je de eerste gegevens alvast in. Vanuit hier ga je door naar Garmin Connect, de online pagina waar je alle trainingen en activiteiten kunt terugzien en inplannen. Hier kun je nog wat extra instellingen aanpassen, om het horloge echt eigen te maken. Ik ben direct even rond gaan kijken in de Connect IQ Store, een soort App Store met allerlei uitbreidingen voor je horloge. Hier heb ik meteen de achtergrond van het horloge aangepast, veel gaver dan het standaardscherm. Om meteen alles compleet te maken heb ik ook de Connect App op mijn telefoon geïnstalleerd, zodat ik ook de smart notificaties kan gebruiken.

Activity tracker

Door de dag heen meet de Forerunner 735XT diverse dingen, welke je constant op kunt roepen. Denk hierbij vooral aan de hartslag, welke 24/7 gemeten wordt. Op elk willekeurig moment kun je door het menu scrollen en je hartslag zien. Hierbij geeft het horloge de huidige hartslag, de rusthartslag en een overzichtje van de laatste vier uur. Hierbij worden laag en hoog gekenmerkt door een stipje in dit overzicht. Het volgende scherm geeft een samenvatting van je dag. Hier zie je het aantal stappen dat je hebt gezet, de verbrande calorieën en tijd die je actief bent geweest. Verder kun je ervoor kiezen de laatste sportactiviteiten altijd terug te kunnen roepen. Standaard staan hier hardlopen, fietsen en zwemmen, de drie triatlon onderdelen. Dit kun je zelf ook aanpassen. Verder wordt er een overzicht van verbrande calorieën gegeven, gesplitst in actieve en rust verbranding. Ook wordt er een overzicht getoond van je agenda voor de dag en kun je er zelfs voor kiezen het weerbericht op je horloge af te lezen.

Activiteit starten

Zo’n GPS horloge koop je over het algemeen omdat je tijdens het sporten wilt zien welke afstand je afgelegd hebt, in welke snelheid en tijd. Ook kun je na afloop de afgelegde route terugzien, met een overzicht in snelheid en bijvoorbeeld hartslag. Om een activiteit te starten hoef je bij de Forerunner 735XT maar twee knopjes te gebruiken. De knop rechtsboven brengt je naar de activiteit. Hier kun je diverse sporten selecteren en vervolgens van start gaan. Wanneer je dit schermpje even laat staan, gaat het horloge alvast op zoek naar de GPS. Bij mij is die ontzettend snel gevonden! Navraag wijst uit dat dit komt door de connectie met mijn iPhone. Doordat het horloge en de telefoon met elkaar in verbinding staan, neemt het horloge de tijd en locatie van de telefoon over. Zo is de GPS snel gevonden en kun je van start. Doordat de Forerunner 735XT gebruik maakt van een polsmeting, wordt de intensiteit van deze meting aangepast tijdens het sporten. De pulsjes worden dan vaker gemeten, om een nauwkeurig beeld te geven van de hartslag. Na het vinden van de GPS springt het scherm alvast op het overzicht dat je tijdens het sporten ook ziet. Let op dat je wel nog eens op de knop rechtsboven drukt, anders wordt er niets geregistreerd.

Running Dynamics

Wanneer je een hardlooptraining doet met de Garmin Forerunner 735XT, krijg je behoorlijk wat gegevens uit je horloge terug. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier tijdens het lopen niet heel veel mee doe, dan wil ik met name mijn snelheid, tijd en hartslag weten, maar achteraf vind ik het erg leuk om dit te bekijken. De Forerunner 735XT maakt gebruik van Running Dynamics; de cadans, verticale beweging en grond contacttijd. Hierdoor is het mogelijk je run tot in de kleinste details te analyseren. De cadans zegt iets over het aantal stappen dat je per minuut zet. In diverse runningmethoden wordt hier veel aandacht aan besteed. De verticale beweging (verticale oscillatie) wil zeggen de afstand die je lichaam op en neer beweegt tijdens het hardlopen. De opvatting is: hoe minder je lijf op en neer beweegt, hoe minder energie je verliest tijdens het lopen. De grond contacttijd (GCT) houdt bij hoe lang je erover doet om de voet af te wikkelen. Hoe korter de GCT, hoe directer en reactiever je loopt. Vertaald naar de topsport: goed getrainde toplopers hebben een kortere GCT, minder verticale beweging en een hogere cadans dan de gemiddelde loper.

Overige sporten

De Garmin Forerunner 735XT is zoals gezegd een multisport horloge. Ik heb deze voornamelijk gebruikt om te fietsen, fitnessen en hard te lopen. Het is ook mogelijk te zwemmen met dit horloge. Hiervoor heb ik de Tri Bundel gekregen, om ook tijdens het zwemmen je hartslag te kunnen registreren. Dit is namelijk een nadeel van de polsmeting, deze werkt niet in het water. Door gebruik te maken van de HRM Swim of de HRM Tri, kun je wel gewoon je hartslag meten. Daarnaast wordt dan ook de slaglengte en frequentie gemeten, in combinatie met de afgelegde afstand. Erg handig, vooral wanneer je in open water zwemt. In het zwembad kun je door de afgelegde baantjes vaak een inschatting maken van de afstand, in open water is dat een stuk lastiger. De HRM Swim is een brede hartslagband, welke perfect blijft zitten wanneer er geen kledingstuk overheen gedragen wordt. De HRM Tri wordt met name bij triatlons gedragen, wanneer je zwemt, fietst en loopt in dezelfde outfit. Deze band is smaller en zou dus iets kunnen bewegen. Nadeel van deze band, de HRM sensor zit vast, waardoor dames deze niet op hun eigen sportbeha kunnen bevestigen.

Nauwkeurigheid

Over de nauwkeurigheid van hartslagmeting vanuit de pols gaan veel verschillende verhalen rond. Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk sceptisch tegenover deze manier van meten stond, door ervaringen uit het verleden. Ik heb een behoorlijk zwakke polsslag, waardoor deze voor veel horloges niet goed te registreren is. De Garmin Elevate techniek, welke wordt toegepast in de Forerunner 235 en 735XT, is echter ontzettend nauwkeurig. Je begrijpt dat ik in eerste instantie met zowel mijn Polar (met borstband) en de Garmin op stap ben gegaan. De hoogste afwijking die ik heb kunnen registreren is 2 slagen. Dit is voor mij absoluut acceptabel. Horloges die gebruik maken van andere technieken, zoals bijvoorbeeld de Forerunner 225 of de TomTom horloges, geven bij mij een afwijking van minimaal 20 slagen. Je begrijpt mijn blijdschap na het zien van de resultaten met de 735XT. Er is hoop! Ook wat betreft de snelheidsregistratie is de Garmin Forerunner 735XT behoorlijk vooruit gegaan. In de oudere Forerunner modellen merkten wij in de winkel dat de snelheidregistratie onder de 15km/u niet altijd even accuraat was. Vaak onrustig en veel wisselend in tempo’s. Ik heb de Forerunner 735XT getest met hardlopen, interval en langzame duurloop, maar ook wandelend en op de fiets. De snelheid wordt netjes weergegeven zoals die ook op mijn Polar is; rustig en accuraat.

Op een rijtje

Het is natuurlijk leuk, zo’n verhaal over wat de Forerunner 735XT allemaal kan en wat ik er dan van vind, maar wat zijn nu eigenlijk de positieve en negatieve punten? Hieronder een overzicht:

Positieve punten

  • GPS horloge met razendsnelle en nauwkeurige GPS (zowel in Glonass als normaal)
  • Multisport horloge
  • Fijne pasvorm, zowel voor dames als heren
  • Ontzettend nauwkeurige HRM, eventueel uit te breiden met de HRM Swim, Run en/of Tri
  • Goed leesbaar scherm, welke op kan lichten dmv de knop linksboven
  • Makkelijke bediening van het horloge
  • Behoorlijk uitgebreide gegevens tijdens en na afloop van de activiteit, waardoor je flink aan het analyseren kunt slaan
  • 24/7 hartslagregistratie
  • Running Dynamics
  • Activity tracker werkt niet alleen overdag, maar geeft ook ’s nachts een goed overzicht van het slaapritme
  • Horloge geeft afwijkingen in het normale bewegingspatroon weer
  • Smart Notifications
  • Gebruik van Garmin Connect App en Connect IQ, waardoor het horloge razendsnel uit te lezen en aan persoonlijke voorkeuren aan te passen is

Negatieve punten

  • Instellen van het horloge vergt wat geduld; het is soms mogelijk dat instellingen meerdere keren gedaan dienen te worden voor ze daadwerkelijk goed staan.
    Note: dit heeft te maken met de GPS locatie waarop het horloge staat ingesteld. Standaard is dit Amerika, dus zolang het horloge nog geen contact heeft gemaakt met de GPS en dus weet dat het in Nederland is, kan het zijn dat de instellingen terugspringen naar Amerikaans. Even de GPS laten zoeken en dit is opgelost.
  • Smart Notifcations geven een trilsignaal op het horloge, welke lastig uit te krijgen is.
    Note: De signalen die de Smart Notifications geven zijn aan te passen per type bericht. Dit is voor iOs en Android verschillend, maar op beiden mogelijk. Ik ben er echter na een maand nog niet achter hoe ik dit aan moet passen.
  • De activity tracker berekend de stappen aan de hand van een ingewikkeld algoritme. Dit heeft te maken met je lengte en dus afstand van je passen. Wanneer je net als ik tijdens het werk wel veel beweegt, maar wat kleinere passen neemt dan normaal, zul je regelmatig de melding Beweeg! in je scherm kunnen verwachten. Begrijpelijk, maar vergeleken bij de activity trackers van Polar een groot verschil.

Mijn verkering met de Garmin Forerunner 735XT zal binnenkort bruut afgebroken worden. Het horloge gaat terug naar Garmin en ik zal weer gaan wennen aan mijn Polar. Die heeft zich de afgelopen maand behoorlijk in de steek gelaten gevoeld, dus ik heb iets goed te maken! Wie weet, als deze niet meer naar behoren werkt of ik toch weer een nieuw horloge wil, toch maar eens de overstap maken naar Garmin! Ik ben blij verrast met dit horloge en heel benieuwd naar wat er nog meer volgt!

Wat is jouw favoriete hardloophorloge?
x Margon

Dit artikel is eerder verschenen op https://all4running.nl/blog/2016/10/review-garmin-forerunner-735xt/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s