Bitterballetjes van paddenstoelenrisotto

Follow my blog with Bloglovin

Koken is voor mij echt een uitlaatklep. En als je nagaat dat ik vroeger echt een slechte eter was, is dat best verwonderlijk 😉 Sinds ik voor mijn vriend en mij moet koken, vind ik het echter heerlijk nieuwe recepten uit te proberen en te experimenteren in de keuken. Een poosje geleden heb ik samen met mijn moeder een kookworkshop gevolgd bij Chantel’s Mengelmoes in Broek op Langedijk. Het thema was Italiaans Hapjesfeest, en een feest was het zeker! Deze bitterballetjes van paddenstoelenrisotto hebben we daar voor het eerst gemaakt, en zijn zeker favoriet. Een prima smaakmaker als voorgerecht tijdens ons kerstdiner, maar ook heerlijk als hapje of snack tijdens een borrel of verjaardag. Wedden dat je meteen de show steelt?!

Ingrediënten
350 milliliter paddenstoelen- of runderbouillon
150 gram risottorijst (evt. met truffelaroma of gedroogde paddenstoelen)
100 gram kastanjechampignons
100 gram paddenstoelenmix (portabello, eekhoorntjesbrood, gewone champignons, etc)
2 sjalotjes
2 teentjes knoflook
enkele blaadjes salie
zeezout en peper
olijfolie
bloem
eiwitten
broodkruim/panko
zonnebloemolie om te frituren

Bereidingswijze
Verdun de bouillon zoals op het etiket aangegeven wordt. Ik gebruik de runderbouillon van Lidl, deze verdun ik drie keer. Verwarm dit op laag vuur in een steelpannetje. Pel en snipper de sjalotjes, knoflook en salie en snijd de paddenstoelen heel fijn.

Verhit een scheutje olijfolie in een wok of hapjespan en fruit hierin de sjalot, knoflook en salie voor enkele minuten. Voeg de paddenstoelen toe en bak deze even lekker mee. Schep de risottorijst door het paddenstoelenmengsel en giet een beetje bouillon in de pan. Laat de rijst het vocht opnemen en garen. Voeg steeds een beetje bouillon bij. Zorg ervoor dat je de risotto af en toe om blijft scheppen, anders koekt het aan! De rijst neemt alle bouillon op, dat duurt zo’n 20 minuutjes. Als je meer vocht nodig hebt dan alleen de bouillon, kun je een scheutje witte wijn toevoegen. Schep twee eetlepels bloem door de rijst en breng op smaak met zeezout en peper. Verspreid de risotto over een groot bord of platte schaal en laat afkoelen.

Vul drie kommetjes met daarin de bloem, eiwitten en het broodkruim. Ik gebruik het eiwit van zo’n vier eieren, zodat ik de balletjes er goed doorheen kan rollen. Zorg ervoor dat je ruime kommetjes gebruikt, of eventueel een diep bord. Zo kun je de balletjes gemakkelijk door de ingrediënten rollen, zonder dat deze snel uit elkaar valt. Laat de zonnebloemolie in een wok of hapjespan goed heet worden. Vorm kleine bolletjes van de risotto, ongeveer de grootte van een normale bitterbal. Doop deze achtereenvolgens in de bloem, eiwit en broodkruim. Frituur ze in enkele minuten goudbruin. Af en toe wentelen helpt voor een mooie gelijkmatige kleur. Laat de bitterballetjes even uitlekken op keukenpapier.

Bij een snack als bitterballetjes hoort natuurlijk een sausje. Deze zijn extra lekker met truffelmayonaise! Kun je in de supermark geen truffelmayonaise vinden? Neem dan een eetlepel truffelsalsa of -tapenade en meng dit met een paar eetlepels mayonaise.

Het maken van deze bitterballetjes is even een klusje, zeker de eerste keer, maar als je ze eenmaal proeft ben je dat zo weer vergeten! Eet smakelijk! Laat je me weten of ze in de smaak vielen?

x Margon

PS. Ben je op zoek naar een leuke kookworkshop of misschien als idee voor ene bedrijfsuitje? Neem eens een kijkje op de site van Chantel’s Mengelmoes, een absolute aanrader!

Geef een reactie

