Appeltaart a la Margon

Weet je wat ik nou echt lekker vind? Een versgebakken stuk appeltaart, uiteraard met een flinke toef (versgeklopte) slagroom. En laat ik nou niet de enige zijn die hier gek op is! Een verjaardag bij ons in de familie is pas echt feest wanneer er zelfgemaakte appeltaart op tafel staat. Sinds ik deze variant voor het eerst heb gemaakt, krijg ik regelmatig verzoekjes om hem nog eens te maken.Mijn geheim? De citroenrasp of -sap die door het deeg gaat en de toevoeging van de abrikozenjam wanneer de taart net uit de oven komt. Zo wordt de appeltaart lekker fris en krijgt het een mooie glans. Vandaag geef ik jullie een kijkje in mijn keuken, zodat jullie er zelf ook van kunnen smullen.

Het recept van mijn appeltaart is er een zonder kant-en-klare mix, dus hij wordt helemaal zelf bereid. Klinkt als veel werk, maar zo kun je er extra veel liefde in kwijt!

Ingrediënten

400 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram (witte basterd)suiker
250 gram koude boter
1 ei, gesplitst
mespunt zout
citroensap of -rasp
4 grote friszure appels (bijv. goudreinetten)
2 theelepels kaneel
150 gram amandelspijs
2 eetlepels abrikozenjam

img_6680
Benodigdheden

Keukenweegschaal
Deegroller
Springvorm (24cm, ingevet)

Doe het zelfrijzend bakmeel, 200 gram suiker en een mespuntje zout in een kom. Snijd met twee messen de koude boter erdoor, zodat je een kruimelig deeg krijgt. Voeg het eiwit en wat citroensap of -rasp toe. Kneed het geheel met koele handen tot een stevig deeg. Druk plat, verpak in vershoudfolie en laat ongeveer een uur rusten in de koelkast.

Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd in blokjes of schijfjes. Ik gebruik meestal blokjes, dan houdt de appel na het bakken een lekkere bite. Doe dit in een kom. Meng de kaneel en de overgebleven suiker erdoor. Snijd het amandelspijs in kleine blokjes en meng (eventueel) met de helft van het eigeel.

Verwarm de oven voor op 175 graden (elektrische oven). Haal het deeg uit de koelkast en rol 2/3 van het deel uit tot ongeveer 1cm dikte. Bekleed hiermee de bodem en de randen van de springvorm. Verdeel het amandelspijs over de bodem van de taart en schep daar de appels op. Als je appelmengsel erg nat is, kun je wat paneermeel over de bodem strooien. Zo blijft de bodem knapperig. Rol het achtergehouden deeg uit tot een vierkante lap. Snijd in repen en leg die in ruitpatroon (of wat je dan ook leuk vindt!) op de vulling. Bestrijk met de rest van het eigeel.


Bak de taart iets onder het midden van de oven in circa 1 uur goudbruin en gaar. Haal de taart uit de oven en bestrijk direct met de abrikozenjam. Ik verwarm deze vaak even in de magnetron, dan is het makkelijker te smeren. Laat afkoelen in de vorm.

Het lastigste bij deze taart? Wachten tot hij genoeg afgekoeld is om op te eten! Al moet ik eerlijk zeggen dat de taart lauwwarm wel heel erg lekker is.. De amandelspijs is dan nog zacht en mengt erg goed met de warme appeltjes.

Dat wordt smullen!! Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Veel bakplezier!
x Margon

Geef een reactie

