Hardloopschoenen, wat en waarom?

Wanneer je op zoek gaat naar (nieuwe) hardloopschoenen, kunnen al die verschillende, kleurrijke schoenen je behoorlijk laten duizelen. En om het extra moeilijk te maken, krijgen de modellen elk jaar een update. Uiteraard ook weer met de nodige veranderingen. Om te voorkomen dat je je door al die verschillen af laat schrikken, probeer ik vandaag een en ander uit te leggen. Elk merk heeft een breed assortiment aan modellen, met elk hun eigen kenmerken. Om het voor de lopers overzichtelijk te maken, zijn deze schoenen vaak onder te brengen in een bepaalde categorie.

Wanneer je naar een hardloopspeciaalzaak gaat, wordt er in eerste instantie gekeken naar jouw looppatroon. Vaak gebeurt dit in eerste instantie op sokken. Op deze manier kan de specialist zien hoe je van jezelf loopt, waarbij hij of zij kijkt naar zowel de voeten als opvallende dingen die daarboven gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan de beweging van de enkel, de stand van de knieën en de souplesse van de heupen. Al deze dingen zeggen iets over jouw loopstijl. Land je bijvoorbeeld op de buitenkant van de hiel en kantelt de voet vervolgens vanuit de enkel licht naar binnen om de schok op te vangen, heb je over het algemeen een neutrale afwikkeling. Wanneer je op de buitenkant van de hak landt en vervolgens vanuit de enkel veel te ver naar binnen kantelt, is er sprake van overpronatie. Dit hoeft niet alleen met de enkel te maken hebben, ook de stand van de knieën is hierbij bepalend. Zo zien we bijvoorbeeld dat bij het merendeel van de dames sprake is van een X-stand vanuit de knieën. Hierdoor worden de enkels naar binnen gedrukt. Wanneer hier tijdens het hardlopen niets aan veranderd wordt, kan dit problemen opleveren aan bijvoorbeeld de banden van enkels en knieën.

img_4924

De grootste splitsing wordt dan ook gemaakt tussen neutrale en gecorrigeerde hardloopschoenen, ook wel antipronatie schoenen genoemd. Neutrale schoenen laten de voet afwikkelen op een natuurlijke manier, met voldoende comfort en uiteraard stabiliteit rondom de voet. Een gecorrigeerde schoen is voorzien van een antipronatie blokje aan de binnenzijde van de voet. Dit blokje is gemaakt van harder materiaal dan de rest van de middenzool, waardoor de voet wordt begeleid naar een neutrale afwikkeling. Binnen de antipronatie schoenen zijn er verschillen in de positie van het blokje en de mate van correctie. Zo is er voor elke loper een geschikte schoen te vinden. Deze splitsing zien we terug in (bijna) alle categorieën hardloopschoenen.

Om te beginnen heb je trainingsschoenen, die zoals de naam al zegt, voornamelijk tijdens trainingen gedragen worden. Dit is de grootste categorie hardloopschoenen. Vaak zijn ze voorzien van veel demping en stabiliteit, om je hardlooptrainingen zo comfortabel mogelijk te laten verlopen. Omdat niet elke loper hetzelfde is, zijn er binnen deze categorie verschillen te vinden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de mate van demping. Ieder merk gebruikt zijn eigen technieken en de ene schoen is hierdoor zachter dan de andere. Ook zit er een verschil in de heeldrop; het verschil in hoogte tussen de hak en de voorvoet. Een loper die op de hak landt, heeft over het algemeen baat bij een schoen met een hogere heeldrop. We spreken dan over een gemiddelde van 10 tot 12 mm. Door de hogere heeldrop wordt de voet ‘geholpen’ bij een soepele afwikkeling. Wanneer je wat verder naar voren landt, ook wel midvoet- of voorvoetlanding genoemd, kan zo’n hoge heeldrop juist vervelend zijn. De hak van de schoen staat dan al op de grond wanneer jij nog niet klaar bent voor de landingsfase. Vaak wordt er dan gekozen voor een trainingsschoen met een heeldrop van 8 mm. Gemiddeld moeten deze schoenen na zo’n 1000 km vervangen worden. Dit komt bij een recreatieve loper vaak neer op eens in de anderhalf jaar, een fanatiekere loper zal er misschien een jaar mee doen. Voor trainingen in het bos zijn er de trailschoenen, welke zijn voorzien van een grof profiel voor voldoende grip op onverharde ondergronden. Deze schoenen hebben minder demping en over het algemeen een lage heeldrop, zodat je goed contact houdt met de ondergrond.

Wanneer je meer loopt, is het voor de afwisseling goed gebruik te maken van verschillende schoenen. Dit kan twee paar van hetzelfde model zijn welke je afwisselt, maar vaak is het nog beter te kiezen voor bijvoorbeeld twee verschillende categorieën. Een trainings-/wedstrijdschoen kan dan uitkomst bieden. Deze schoenen zijn over het algemeen directer dan de trainingsschoenen en bieden wat minder stabiliteit. De voet moet als het ware meer zelf doen, waardoor deze sterker zal worden. Zelf gebruik ik trainingsschoenen tijdens mijn duurloopjes, waarbij ik langere trainingen maak op een rustig tempo. Mijn afwikkeling is dan vlak, maar niet zo snel als tijdens bijvoorbeeld intervaltrainingen. In dat laatste geval maak ik gebruik van een trainings-/wedstrijdschoen; direct, lichter in gewicht, een lagere drop en er gaat minder energie verloren tijdens de afwikkeling. Een snelle training vraagt tenslotte niet om zware schoenen. Tijdens snelle trainingen of wedstrijden op een korte tot middenlange afstand, wordt er over het algemeen gebruik gemaakt van een vlakkere landing. Vandaar dat je in deze categorie dus voornamelijk schoenen tegenkomt met een lagere heeldrop. Deze schoenen kunnen gemiddeld 800 – 1000 km hebben en gaan dus minder lang mee dan een gewone trainingsschoen.

De laatste categorie schoenen voor op de weg zijn de wedstrijdschoenen. Deze schoenen zijn vederlicht en bieden minimale stabiliteit. Ze zijn behoorlijk direct qua loopgevoel en bieden dus weinig demping en comfort. Gezien de manier waarop ze gedragen worden is dit ook minder belangrijk; over het algemeen worden wedstrijdschoenen gedragen om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten en niet om zo comfortabel mogelijk te lopen. Deze schoenen worden ook veel ingezet op de atletiekbaan, waarbij de ondergrond al voor een lichte demping zorgt. Een wedstrijdschoen heeft een gemiddelde van 600 km voor deze aan vervanging toe is.
img_6372

Al die verschillende schoenen, betekent dat dan dat je ze allemaal in de kast moet hebben? Nee, dat zeker niet! Kijk naar het aantal trainingen dat je per week doet, naar de verschillende trainingssoorten en naar de ondergronden. Als je er zelf niet uit komt kun je altijd advies vragen aan je trainer of in de hardloopspeciaalzaak. Ik volg voor mijn eigen schoenkeuze altijd mijn gevoel en geef dit ook mee aan de lopers die ik adviseer tijdens mijn werk. Wanneer je een schoen aantrekt voel je vaak al of het een match is of niet, wees duidelijk in wat je voelt. Hoe beter jij aangeeft wat wel of niet bevalt en wat je zoekt, hoe beter de specialist je daarbij kan helpen. Kleine aantekening; dit betreft helaas niet de kleur van de schoen. Je koopt hardloopschoenen niet omdat ze zo mooi zijn, maar omdat je prettig hard wilt lopen, niet omdat je aan een modeshow mee doet. Wanneer je volledig afgaat op de kleur van de schoen maak je het niet alleen jezelf erg lastig, ook is de kans groot dat de uitgezochte schoen niet bij jouw loopstijl past. Dit kan vervelende gevolgen hebben.

Ik hoop dat de grootste verschillen zo een beetje duidelijker zijn geworden. Succes op (hardloop)schoenenjacht!

x Margon

Advertenties

Een gedachte over “Hardloopschoenen, wat en waarom?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s