Van longrevalidatie naar halve marathon – Deel 5

Revalideren gaat met ups en downs. Helaas heb ik de afgelopen twee weken die downs weer flink meegemaakt. Na de constante vooruitgang sinds begin januari is het gevreesde moment helaas daar; stilstand. Pff.. Wat heb ik altijd een hekel gehad aan deze fase wanneer ik vol in training was. Als je stil staat ga je niet vooruit. Ook niet achteruit natuurlijk, maar ik wil zo graag progressie boeken. Misschien zelfs zo graag dat ik er veel te veel op focus.

Stilstand is geen terugval

Waar ik steeds stapjes voorwaarts maakte in mijn revalidatietrainingen en dagelijks leven, is dat helaas gestopt. In mijn vorige blog vertelde ik al dat de vooruitgang steeds langzamer ging, door het verhogen van de belasting door de week heen. Naast twee keer per week ongeveer een uur training in de sportschool, wandel ik vier keer per week 30 minuten. Vooral dat laatste is erg zwaar. Als mijn tempo ook maar iets hoger ligt dan anders of de luchtvochtigheid iets hoger en mijn longen reageren meteen. Vervelend, want bij veel activiteiten speelt wandelen een grote rol.

Vorige week besloot de hooikoorts een vroegtijdig bezoek aan mijn adres te brengen. Dat in combinatie met een behoorlijke verkoudheid maakte dat ik weer koorts kreeg, een flink verhoogde hartslag en pijn in mijn long kreeg en een paar dagen down was. De angst dat het hele riedeltje weer opnieuw begint blijkt dan toch erg hoog te zitten. Ik ben zo dichtbij, dan valt elke terugslag extra tegen. Gelukkig was het afgelopen week een paar dagen heerlijk weer en heb ik in de zon kunnen herstellen. Een nietszeggend boek lezen, een nieuw recept uit proberen en me verdiepen in het hoe en wat op het gebied van bloggen hebben mijn gedachten flink verzet. Mijn verkoudheid lijkt ondertussen af te nemen, mijn keel is niet meer opgezet en ook mijn longen zijn rustiger. Laten we hopen dat dat voorlopig zo blijft!

Meten is weten

Toen ik mijn revalidatie startte, bestond mijn eerste ‘training’ uit de six-minute-walkingtest. Zes minuten lang rondjes lopen om twee pionnen en daarbij proberen zo ver mogelijk te komen. Wandelen, liefst op een zo constant mogelijk tempo en, voor mij extra belangrijk, op een tempo waarbij ik geen last had van stekende pijn in mijn longen. Ik legde 428 meter af. Vorige week maandag stond deze test weer op het programma. Ik kwam nu zo’n 130 meter verder. Een kleine vooruitgang qua afstand, een grote vooruitgang wat betreft de indeling van de test. Ik kon mijn grens netjes opzoeken zonder er meteen enorm overheen te gaan en ook mijn hartslag bleef rustig gedurende de hele test.

Ook heb ik de uitslag gekregen van de bloedtest. Mijn vitamine B12 niveau is nog niet helemaal zoals hij moet zijn, maar niet meer zorgwekkend. Ik mocht kiezen tussen een maandelijkse injectie of dagelijks een pil. Aangezien prikken niet zo mijn ding zijn, heb ik maar voor de pillen gekozen 😉 Over een tijdje wordt er weer gecontroleerd of het voldoende is of dat ik toch over moet op de injecties.

En nu?

Ik probeer dag voor dag te kijken, en aan de hand daarvan te bepalen of ik iets wel of niet doe. Als mijn longen niet goed voelen, ga ik niet wandelen maar fietsen. Dat is minder belastend en maakt dat ik toch lekker buiten ben. Ik probeer zoveel mogelijk van de zon te genieten vanuit mijn nieuwe favorietje plekje in huis; de deuropening naar het balkon. Heerlijk uit de wind en toch vol in de zon. Dat ik dat niet eerder heb bedacht!

Qua behandelingen ben ik deze week gestart met logopedie, iets waar ik helaas erg aan moet wennen. Dat heeft overigens meer met de logopediste te maken dan met de behandeling. Laten we maar hopen dat het werkt, en ik er zo snel mogelijk weer vanaf ben! Als ik deze week zonder problemen door kom wordt maandag mijn cardio schema uitgebreid in de revalidatie, waar ik erg naar uit kijk. Zo’n nieuwe impuls maakt dat het meer op trainingen begint te lijken in plaats van revalideren. Ik houd de moed erin!

“An arrow can only be shot by pulling backwards. So when life is dragging you back with difficulties, it means that it’s going to launch you into something great. So just focus and keep aiming” 

x Margon

Een gedachte over “Van longrevalidatie naar halve marathon – Deel 5

Geef een reactie

