Chili con carne

Chili con carne, een gerecht dat ik eigenlijk altijd associeer met de winter. Dit weekend ging de zomertijd in, dus de kans is groot dat het voorlopig niet op het menu staat. Stom eigenlijk, want ik vind het altijd lekker. Toch wil ik dit recept vandaag graag met jullie delen. Zo vers gemaakt is het namelijk veel lekkerder dan uit een pakje, en het is super simpel!

Thuis aten we nooit chili con carne, omdat de meesten niet gek zijn op bonen. Ik heb dit gerecht dus leren eten door mijn schoonouders. Zij eten chili con carne met rijst of aardappelpuree erbij, maar ik vind het lekkerder om het gewoon zo te eten. Of met wat tortillachips ernaast, smullen! Door het af te toppen met een flinke eetlepel kwark en wat geraspte kaas maak je het geheel wat romiger.

Ingrediënten

250 gram gehakt
2 uienchili con carne, recepten, healthy food, notanotherfitgirl, not another fitgirl, food, koken, ingredienten
1 rode paprika
800 gram chili bonen
2 blikken tomatenblokjes
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel komijn
1 theelepel chilivlokken
zeezout

eventueel:
rijst of aardappelpuree
kwark
gerapste kaas
tortillachips

Bereidingswijze

Snipper de uien en snijd de paprika in blokjes. Verhit een scheut olijfolie in een hapjespan. Fruit hierin de ui en voeg de komijn, paprikapoeder en chilivlokken toe. Ik doe de kruiden altijd op gevoel, blijf dus tussendoor goed proeven. Bak het geheel even kort. Voeg de paprika en gehakt toe en bak rul. Laat de chilibonen uitlekken, niet afspoelen! Doe ze samen met de tomatenblokjes in de pan. Laat het gehaktmengsel ongeveer 15 minuten sudderen op zacht vuur met de deksel op de pan. Breng op smaak met wat zeezout.

Garneer met een beetje kwark en serveer met geraspte kaas en tortillachips. Voor de liefhebber kun je rijst of aardappelpuree serveren. Wanneer je liever geen vlees eet kun je het gehakt weglaten. Dan heb je chili sin carne.

Wanneer eet jij chili con carne het liefst? Net als ik als het buiten lekker koud is, of het hele jaar door?

x Margon

Geef een reactie

