Sportbeha’s, wat en waarom?

Het is lente! De hoogste tijd om weer lekker naar buiten te gaan voor een heerlijk rondje hardlopen, wielrennen, een bootcamp of wat dan ook. Met dit mooie weer wil je toch niet binnen zitten? Ook is dit het moment waarop bij veel dames de bikini-stress rustig toeneemt. Hogere temperaturen doen denken aan de zomer en vakantie. En ja, de een is wat beter uit haar ‘wintervacht’ gestapt dan de ander. Het is ook de tijd van het jaar waar sportwinkels van profiteren, met al die leuke nieuwe outfits. Maar sta jij wel eens stil bij wat je daar onder draagt? Inderdaad, vandaag gaan we het eens hebben over de sportbeha.

Een sportbeha zeg je?

Juist.. Misschien wel het meest vervloekte item uit de sportcollectie, maar helaas komen we er niet onderuit dames. Zeker met een wat grotere cup is dit kledingstuk erg belangrijk. Heb jij wel eens stil gestaan bij de impact van het sporten op je borsten? Waarschijnlijk niet. We hebben ze, we zijn er blij mee of misschien iets minder, maar we hebben er allemaal mee te dealen. Onze boobies, bos hout of vriendinnen, welke naam je ze ook gegeven hebt, ze zijn er. En tijdens het sporten is dat echt niet altijd handig, dat geef ik direct toe! Zullen we er dan maar gewoon voor zorgen dat we er zo min mogelijk last van hebben?

notanotherfitgirl, werken in de zon, shock absorber, sinner thunder
Love your boobies? Protect them!

Laten we beginnen met een stukje biologie, dat maakt het belang van een goede beha beter duidelijk. In een damesborst zitten geen spieren. Het borstweefsel wordt ondersteund door de huid en de ligamenten van Cooper. Wanneer deze te veel opgerekt worden, kan er onherstelbare schade ontstaan. Vergelijk het eens met een elastiekje; hoe vaker je deze uitrekt, hoe minder het elastiekje terugschiet in zijn oorspronkelijke vorm. Deze schade zorgt niet alleen voor hangende of verzakte borsten, maar kan jonge vrouwen bijvoorbeeld ook beperken bij het geven van borstvoeding. Niet iets waar we bij stilstaan tijdens ons rondje hardlopen!

BorstDe universiteit van Portsmouth heeft in opdracht van Shock Absorber onderzoek gedaan naar de bewegingen van de borst tijdens het hardlopen. Zij hebben geconcludeerd dat een borst in cup D tijdens het hardlopen bewegingen tot 14 cm kan maken. Vanuit de basisstand beweegt zo’n borst tijdens het hardlopen dus tot 7 cm omhoog en 7 cm omlaag. Naast dat dat behoorlijk pijnlijk is, wordt het zonder beha ook totaal niet opgevangen. Toch blijkt dat zo’n 40% van de dames geen goede beha draagt tijdens het sporten. Ik heb zelf een bescheiden B cup, maar moet er niet aan denken zonder sportbeha op pad te gaan. Het doet al zeer als ik eraan denk!

Shock Absorber heeft de uitslagen van dit onderzoek verwerkt in de Bounce-O-Meter. Dit filmpje maakt de bewegingen van jouw borsten tijdens het sporten visueel. Je vindt de Bounce-O-Meter hier.

Waar moet je op letten?

Het allerbelangrijkste bij het kiezen van een sportbeha is de pasvorm en de mate van ondersteuning. Uiteraard moet de pasvorm aansluiten op jouw lichaam, en is het belangrijk dat de beha de juiste maat heeft. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het gebeurd vaker dat klanten in de winkel hun maat niet weten dan wel. Geen probleem, we zijn er om je te helpen! Wat betreft de ondersteuning zijn er behoorlijk wat verschillen. Dit is compleet afhankelijk van de grootte van je borsten en de sport die je beoefent. Zo kun je je wellicht voorstellen dat je bij yoga (level 1) minder ondersteuning nodig hebt dan bij hardlopen of paardrijden (level 4). In de meeste sportwinkels vind je beha’s in alle levels, maar zullen level 3 en 4 het meest in het zicht hangen. Dit zijn de beha’s met de beste ondersteuning, en vaak wordt in deze modellen gebruik gemaakt van de fijnste stoffen en technieken.

Over het algemeen wordt er in sportbeha’s gebruik gemaakt van zachte, goed ademende stoffen. Dit om zo min mogelijk wrijving te veroorzaken, en het transpiratievocht snel af te voeren. Hoe minder irritatie, hoe prettiger jij zult sporten. Qua sluitingen zijn er verschillende mogelijkheden. Sommige modellen hebben alleen een brede sluiting op de rug, andere modellen hebben een dubbele sluiting. Soms twee vlak boven elkaar, soms een op de rug en een hoog tussen de schouderbladen. Door gebruik te maken van twee sluitingen wordt het gewicht van de borsten niet alleen gedragen door de schouders, maar door de gehele bovenrug. Juist voor dames met een zwaardere voorgevel en/of bij hoge inspanning kan dit prettig zijn. Om dit uit te vinden, kun je in de paskamer even rennen op de plaats, of misschien wat springen. Wanneer je sport sta je tenslotte ook niet stil. Je staat achter een gordijn, niemand die je ziet! 

Uiterlijk

Sportbeha’s stonden niet bekend om hun flitsende uiterlijk. Misschien is dat ook wel een van de redenen dat veel dames er liever over zwijgen. Ik weet in ieder geval dat het mijn eerste reactie was toen mijn moeder me meesleepte naar de lingeriezaak om er een aan te schaffen. “Zo’n ding ga ik echt niet dragen! Die zijn lelijk!” En moet je nagaan, ik had toen nog de keuze tussen zwart met grijs en oranje, of gewoon zwart. Tegenwoordig is dit gelukkig heel anders. Naast de standaard kleuren als zwart, wit en bij sommige merken zelfs huidskleur, is er een heel scala aan kleurtjes verkrijgbaar. Zo kun je er dus voor kiezen je sportbeha te matchen (of juist mismatchen) bij je sportoutfit! Zelf kies ik graag voor een opvallende kleur, die beha komt toch wel onder mijn hemdje vandaan. En met leuke kleurtjes word ik er zelf ook nog eens vrolijk van!

Shock Absorber - 5
Mijn favoriet

Mijn favoriete merk qua sportbeha’s is absoluut Shock Absorber. Dit merk kiest voor prettige stoffen, logische technieken en een pasvorm die perfect op mijn lijf aansluit. Tijdens het hardlopen en trainingen op hoge intensiteit kies ik voor de Ultimate Run Bra, met een hoge sluiting tussen de schouderbladen. Naast dat dit zorgt voor een betere verdeling van het gewicht, helpt het mij ook bij mijn houding. Ideaal! In de sportschool draag ik graag de Active Shaped Bra, omdat die een licht voorgevormde cup heeft. Zo staan mijn nieuwsgierige tepels niet zo in de picture. De ondersteuning van deze beha is in mijn geval gelijk aan die van de Ultimate Run, al mis ik de hoge sluiting op de rug. Voor de afwisseling heb ik ook de Active Multi Sport Bra, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik bij deze wat meer moeite heb met het vast- en losmaken van de sluitingen.

Draag jij een sportbeha? En wat is jouw favoriet? Laat het me weten!

x Margon

shock-absorber-6.jpg

15 gedachten over “Sportbeha’s, wat en waarom?

  1. Ik moet eigenlijk bekennen dat ik niet tot weinig sport haha. Maar ik draag wel regelmatig een sport bh gewoon omdat het lekker zit en meer ondersteuning geeft aan mijn e-tje :p Volgens mij zijn ze van de hunkemöller en heb ik ze alleen gekocht omdat ze neon roze waren haha.

    Liked by 1 persoon

    1. Neon roze is natuurlijk ook gewoon de bom 😉 Ik ben heel blij dat er tegenwoordig gave kleurtjes zijn, want dit merk zit me gewoon het lekkerst. Weg met simpel zwart, wit of zelfs huidskleur, een beetje vrolijkheid is veel leuker!

      Like

  2. Oh ik vind het heerlijk om een sport bh te dragen. Het liefst de hele dag door in plaats van een normale bh. Ik draag er momenteel eentje van H&M en die voldoet prima terwijl ik best grote boobies heb haha.

    Liked by 1 persoon

    1. Dankjewel! Ook bij mij is er niet heel veel te protecten, maar het zit echt zoveel lekkerder! Kan me ook niet voorstellen dat meiden met een grote cup zonder sportbeha trainen, naast dat het geen gezicht is doet het toch ook gewoon zeer?

      Like

  3. Ik draag altijd een sportbh! Soms zelfs twee over elkaar, of met een gewone BH eronder. Ligt eraan wat voor sport ik doe op dat moment, maar ik heb een redelijk grote cup (E/F) dus het is wel nodig…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

