Homemade hamburgers

Wat is er nou lekkerder een vette hap op zijn tijd? Misschien na het uitgaan, of lekker als makkelijke maaltijd in het weekend. Ook ik kan er zo nu en dan echt trek in hebben. Toch maak ik mijn broodjes hamburger het liefst zelf. Zo kan ik zelf bepalen hoe ik ze op smaak breng en zijn ze een stuk minder slecht dan de kant-en-klare versies uit de supermarkt of snackbar.

Most people want a perfect relationship… I just want a hamburger that looks like the ones in commercials.

Uiteraard zijn er heel veel verschillende variaties mogelijk, maar deze is bij ons favoriet. Ik zet verschillende toppings op tafel, zodat je je burger helemaal naar smaak kunt maken. Denk hierbij aan plakjes komkommer, tomaat, kaas, ananas, ijsbergsla, gebakken ui en champignon of geprakte avocado. En natuurlijk verschillende sausjes! Mijn guilty pleasure, de truffelmayonaise, mag absoluut niet ontbreken.

IngrediëntenHomemade hamburgers, broodje hamburger, recept, koken, vette hap, not another fitgirl, notanotherfitgirl

voor 5 hamburgers
400 gram gehakt
2 sjalotjes
1 ei
paneermeel
1 a 2 teentjes knoflook
Italiaanse kruiden
5 hamburgerbroodjes of kadetjes
boter om te bakken

Bereidingswijze

Snipper de sjalotjes en de knoflook heel fijn. Doe dit samen met het gehakt en het ei in een kom. Voeg de Italiaanse kruiden naar smaak toe. Strooi paneermeel bij het gehaktmengsel en kneed het geheel goed door elkaar. Als je mengsel te nat blijft, kun je nog wat paneermeel toevoegen. Maak 5 balletjes van het gehakt en vorm ze tot een hamburger. Dit kan met de hand, maar voor perfecte rondjes kun je ook een uitsteker gebruiken. Net hoe precies jij wilt werken 😉 Zorg er in ieder geval voor dat het stevige burgers zijn, om te voorkomen dat ze later uit elkaar vallen.

Laat een koekenpan goed heet worden en smelt hierin een klont of scheut boter. Ik bak het liefst in roomboter, dan worden de hamburgers in mijn ogen het lekkerst. Zet het vuur niet te hoog, dan worden de burgers aan de buitenkant zwart en zijn ze van binnen nog niet gaar. Leg de hamburgers in de pan en bak een kant kort aan. Keer om en bak de andere kant ook kort. De burgers zijn nu als het goed is een stevig geheel en kun je rustig door bakken. Blijf regelmatig draaien om de garing zo gelijkmatig mogelijk te krijgen.

Serveer de hamburgers met de broodjes, de verschillende toppings en sausjes en jouw hamburgerparty kan beginnen! Mijn favoriet is met ijsbergsla, tomaat, gebakken ui, kaas en een kloddertje truffelmayonaise. Hoe eet jij jouw broodje hamburger het liefst?

Homemade hamburgers, broodje hamburger, recept, koken, vette hap, not another fitgirl, notanotherfitgirl

Eet smakelijk!
x Margon

 

 

Geef een reactie

