Aardbeienkwarktaart

Oeps! Volgens mij zit ik nogal in een taartfase op dit moment 😉 Vinden jullie vast niet erg! Ik vind het ook gewoon veel te leuk nieuwe dingen te verzinnen en uit te proberen. Vandaag deel ik met jullie het recept voor mijn aardbeienkwarktaart. Extra lekker met verse aardbeien en een kleine verrassing in het uiterlijk!

Kwarktaart is volgens mij een van de simpelste taarten om te maken. Wanneer je geen zin hebt alles zelf uit te vogelen kun je van die kant-en-klare mixen kopen, waar alleen nog kwark en boter bij moet. Makkelijk, maar of het nou echt zo lekker is? Ik maak mijn taarten en cakes eigenlijk altijd zelf, zonder bakmixen. Mijn moeder zegt altijd dat je dan de liefde van de kok (of bakker natuurlijk) proeft.

Kwarktaart, recept, aardbeien, zomerkoninkjes, aardbeienkwarktaart, bakken, baksels, notanotherfitgirl

Met kwarktaart kun je eigenlijk alle kanten op, als je het basisrecept maar onthoudt. Je neemt 400 a 500 gram kwark naar keuze, 250 ml slagroom, 8 blaadjes gelatine, ongeveer 200 gram koekjes en wat (room-)boter voor de bodem. Je kunt naar smaak wat suiker en/of vers fruit toevoegen of bijvoorbeeld een gelei maken voor bovenop de taart. De taart stijft op in de koelkast, dus hoef je er niet zo lang mee bezig te zijn. Makkelijker kan haast niet!

Ingrediënten

voor de taartAardbeienkwarktaart - 1
500 gram aardbeienkwark
250 milliliter slagroom, ongeklopt
300 gram aardbeien
8 blaadjes gelatine
200 gram volkoren koekjes (bijv. Digestive)
60 gram (room-)boter

voor de gelei
100 gram aardbeien
2 blaadjes gelatine
water
suiker naar smaak

Bereidingswijze

Zet een springvorm klaar en bekleed deze alvast met bakpapier. Ik vet de ring altijd licht in met boter, zodat de kwark niet blijft plakken. Laat de blaadjes gelatine weken in koud water. Verkruimel de koekjes in de keukenmachine en smelt de boter in een pannetje of magnetron. Meng de koekkruimels en de gesmolten boter door elkaar. Verdeel het mengsel over de bodem van de springvorm en druk goed aan met de achterkant van een lepel. Zet de springvorm in de koelkast om te rusten.

Ananaskwarktaart, taart, kwarktaart, recept, bakken, pasen, feestje, ananas, notanotherfitgirl, not another fitgirl
Doe de slagroom in een kom en klop deze in een paar minuten stijf met de mixer. Voeg hier de aardbeienkwark bij en mix goed door. Verwarm een steelpannetje op laag vuur en schep hier vier eetlepels van het kwarkmengsel in. Verhit deze al roerend. Het mag niet koken! Knijp de blaadjes gelatine uit en los ze een voor een op in het kwarkmengsel. Blijf goed roeren. Meng de verwarmde kwark met de gelatine door de rest van het kwarkmengsel en mix weer even door.

Maak de aardbeien schoon en snijd ze in de lengte doormidden. Zet de gehalveerde aardbeien met het snijvlak tegen de springvorm aan, net zo lang tot de vorm rondom bedekt is. Snijdt de overige aardbeien in blokjes en verdeel over de bodem. Giet het kwarkmengsel hier voorzichtig (!) op en strijk glad. Als het goed is zijn de gehalveerde aardbeien nu helemaal bedekt. Zet de springvorm in de koelkast en laat in ieder geval 1,5 uur opstijven voor je met de gelei begint.

Laat twee blaadjes gelatine weken in koud water. Maak de laatste aardbeien schoon en pureer ze met de staafmixer. Vul de puree aan met water tot je 200 milliliter hebt. Schenk over in een steelpannetje en verwarm dit op laag vuur. Let weer op dat het niet kookt! Voeg naar smaak wat suiker toe en roer dit door het ‘aardbeiensap’. Knijp de blaadjes gelatine uit en los ze een voor een op. Schenk dit mengsel over in maatbeker of bakje, en zet even in de koelkast om in te dikken. Giet je gelei als het wat afgekoeld is voorzichtig over je kwarktaart en laat het geheel nog een paar uur opstijven in de koelkast.

Kwarktaart, recept, aardbeien, zomerkoninkjes, aardbeienkwarktaart, bakken, baksels, notanotherfitgirl

Je kunt de taart eventueel decoreren met verse aardbeien, maar met de verrassing binnenin is het zo ook al een feestje op je bord. Wel lekker op te serveren met een toef slagroom.

Wat is jouw favoriete taart? Laat het me weten, dan kan ik weer inspiratie opdoen!
x Margon

21 gedachten over “Aardbeienkwarktaart

  1. Wat een heerlijkheid! Ik gebruik altijd bastognekoeken voor zo’n no bake taartbodem. Ik vind die koeken eigenlijk niet zo lekker, maar als taartbodem dan weer wel. Haha… Ik maak zelf graag appeltaart met noten en spijs. Oe en banoffee pie, met de bodem van bastogne… 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Bastogne doet het inderdaad ook altijd goed!! Ik maakte deze taart voor de verjaardag van mijn schoonouders en daar is niet iedereen gek op bastogne. Dus dan lekker met Digestive aan de slag 🙂 Banoffee, dat klinkt goed! Heb je dat recept op je blog staan? x

      Like

    1. Appeltaart is ook echt een van mijn favorieten! Een standaard monchoutaart vind ik wat minder, maar rond Sinterklaas maak ik altijd mini monchoutaartjes met onder andere pepernoten en chocolade.. Die vind ik wel echt heel lekker!

      Like

    1. Oeps! Ach, die kunnen toch ook heel lekker zijn? Wie weet een volgende keer, deze is zonder de gelei in een half uurtje klaar en moet dan alleen nog opstijven in de koelkast. Heb jij geen omkijken meer naar!

      Like

  2. Ja, dus. Ik had hier niet moeten komen, haha. Ik zit nu op kantoor, heb honger en kijk naar taart. Slecht! Vind die aarbeistukjes erin echt een supergoed idee. Dat maakt de taart én mooier én lekkerder. Nog eentje op mijn to-make lijstje! Mijn favoriete taarten zijn pompoentaart, worteltaart en pecantaart 😀

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

