Life as a tech rep

In mijn laatste update op het gebied van mijn revalidatie vertelde ik al over mijn nieuwe baan. Afgelopen dinsdag ben ik weer begonnen met werken en wel als tech rep Benelux voor Brooks. Voor mij is het duidelijk wat die functie inhoudt en wat er bij komt kijken, maar ik kan me voorstellen dat dat voor jullie niet zo is! Vandaag dan ook een klein inkijkje in mijn eerste week.

Life as a techrep - 9

Tech rep?!

Laten we eens beginnen met de term tech rep. Dit is een afkorting van Technical Representative, wat vrij vertaald technisch vertegenwoordiger betekent. Als tech rep sta je eigenlijk tussen de winkels en de vertegenwoordigers in. Ik mag het winkelpersoneel op de hoogte brengen van de nieuwste modellen en technieken, ondersteunen in de verkoop tijdens sales support dagen, maar ook evenementen of testruns organiseren voor de klanten. Ontzettend veelzijdig dus, en dit is nog niet eens alles! Ik krijg heel veel vrijheid om mijn eigen draai te geven aan de dingen die ik doe, en dat vind ik erg prettig.

Omdat ik erg veel op de weg zal zitten, hoort er bij mijn functie een bedrijfsauto. Helemaal happy met de mijne, al zal ik hier over een paar maanden weer afscheid van moeten nemen. Dan krijg ik namelijk mijn ‘echte’ auto, die bestickerd zal worden. Kunnen jullie me lekker makkelijk herkennen! 😉

Eerste week

Mijn eerste werkweek bestond voor een groot deel uit theorie. Het is natuurlijk belangrijk dat mijn kennis up to date is, en er blijkt nog genoeg te leren! Wel ben ik heel blij met mijn winkelachtergrond, zodat ik niet vanaf 0 hoef te beginnen. De eerste twee dagen bestonden uit acht uur theorie over footwear, afgewisseld met marketing en customer support. De kennis van de schoenen ging over het huidige seizoen (Spring/Summer ’17), het volgende (Fall/Winter ’17), maar ook al over Spring/Summer ’18! Dat zijn ontzettend veel schoenen, met nog veel meer updates, in een hele korte tijd. Allemaal in het Engels! En nu mag ik mijn best doen dat niet allemaal door elkaar te gooien 😉

Ik moet heel eerlijk bekennen dat het uitzicht vanuit onze ‘lesruimte’ mij zo nu en dan wel even af heeft geleid! Je kijkt namelijk zo het Olympisch Stadion in, hoe gaaf!

Ook stonden de eerste winkelbezoeken op het programma. Om goed bekend te worden met de manier van werken binnen Brooks, loop ik de eerste weken mee met de vertegenwoordigers. En zo mocht ik donderdag met mijn voorganger mee naar Utrecht en Haarlem om kennis te maken bij een aantal winkels. Vrijdag ging ik met een andere vertegenwoordiger mee op voor de inkoop van Spring/Summer 2018 en zo belandde ik in Duiven en Huissen. Plaatsen waar ik, heel eerlijk, nog nooit was geweest. Je ziet het al, er is nog genoeg te ontdekken! Ook werd er meteen even ‘gebruik’ gemaakt van het feit dat ik de enige vrouw in het Benelux team ben; ik mocht namelijk de showroom in Leusden stylen. Helemaal leuk!

Komende tijd

De komende twee weken staan we op de inkoopbeurs voor Runnersworld en Intersport. Morgen beginnen we met de opbouw. Voor mij is het de eerste keer dat ik zo’n beurs helemaal van het begin mee maak, dus ik kijk er erg naar uit. Verder rollen de eerste aanvragen voor clinics en dergelijke al binnen, dus ik kan een voorzichtige planning gaan maken. Ook staan er nog tripjes naar Engeland en Duitsland op het programma, om daar nog meer bijgespijkerd te worden. Genoeg te doen dus! Mijn hutkoffer vol schoenen en ik zijn er klaar voor 🙂

Life as a techrep - 10

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is wat ik ga doen. En wie weet tot snel! Lijkt me gezellig 🙂
x Margon

Een gedachte over “Life as a tech rep

Geef een reactie

