Road to Egmond – Deel 12

14 januari 2018 – De datum waarop het allemaal moet gaan gebeuren. Dat is over iets meer dan vijf maanden! Aanstaande maandag (14-08), precies vijf maanden voor de Halve Marathon van Egmond start de inschrijving. Een datum die al enige tijd duidelijk omcirkeld in mijn agenda staat. Toch vind ik het best spannend om me nu echt in te schrijven voor mijn eerste halve marathon.

Egmond Halve Marathon, inschrijfdatum, agenda, datum, halve marathon, egmond, running, notanotherfitgirl, not another fitgirl, blog, runblogger, hardlopen, noord holland

Trainingsschema

Zo’n halve marathon is niet niks. Zeker niet als je bedenkt dat ik in ruim een jaar misschien vijf keer hard heb kunnen lopen door de problemen met mijn longen. Sinds begin januari ben ik weer aan het sporten, eerst puur ter revalidatie, maar tegenwoordig ben ik weer aan het hardlopen. Ik heb zowaar een trainingsschema! En dan ook nog eentje met duurlopen, intervaltrainingen, langzame duurlopen, tempotrainingen, etc. Er gaat een wereld voor me open!

Hoewel dat soms niet zo voelt, loop ik voor op schema. In overleg met mijn fysio hebben we gekscherend geroepen dat ik in september 5km moet kunnen lopen, anders moet ik mijn droom sowieso laten varen. Die eerste mijlpaal behaalde ik half juli al tijdens een training met mijn Zweedse collega in Steyning, Engeland. Super gaaf en totaal onverwacht. Het was daar behoorlijk warm, we liepen langs een rivier op een stoffig pad en mijn longen hadden het nog wat zwaar na het vliegen die ochtend. Des te trotser was ik dan ook dat het me was gelukt!

Stap voor stap

Ik ga nu eerst opbouwen naar de 10km. Dat doe ik met behulp van de trainingsschema’s van Runnersworld. Wanneer ik dat schema netjes volg, zou ik het laatste weekend van oktober mijn eerste 10km moeten lopen. Ambitieus als ik ben hoop ik die afstand echter al tijdens Rondje Bergen op 8 oktober gehaald te hebben. Des te langer heb ik de tijd om door te bouwen naar de 21,1km!

Voorlopig bestaat mijn trainingsschema uit drie looptrainingen per week. Een duurloop aan het begin van de week, een interval- of tempotraining halverwege en een lange duurloop in het weekend. Als het lukt doe ik op maandag nog een bootcamptraining op het werk, maar die gaan een beetje onder voorbehoud. Ook heb ik natuurlijk nog de oefeningen die ik voor mijn core stability moet doen, maar die doe ik elke morgen als ik opsta. Na de duurlopen zijn mijn benen erg zwaar, dus ben ik afgelopen maandag na het lopen het zwembad ingedoken. Na daar 1km schoolslag te hebben gedaan voelden mijn benen weer fris en ook de volgende dag had ik nergens last van. De tempotraining van gisteren ging erg goed, daar heb ik sowieso geen last van gekregen. Voor de duurloop van dit weekend zie ik wel hoe het gaat. Het zwembad is dichtbij, dus ik kan altijd nog wat baantjes trekken.

Komende trainingen

Deze week stonden de volgende trainingen op het programma:

Maandag: Duurloop 30 minuten
Donderdag: 35 minuten training, 20 minuten netto op tempo
Zaterdag: Lange duurloop 35 minuten

Volgende week staat er voor het eerst een intervaltraining op het programma:

Maandag: Bootcamp
Dinsdag: Duurloop 35 minuten
Donderdag: Intervaltraining 5 x 4 minuten tempo, 2 minuten rust
Zaterdag: Duurloop 35 minuten

Voor alles is een eerste keer, zo ook voor mij en een hardloopschema. Of het überhaupt netjes voltooien van zo’n opbouwschema. In het verleden sloeg ik altijd trainingen over omdat ik vond dat ze niet nodig waren, en ging ik gewoon een paar weken vooruit in plaats van rustig aan. Om Egmond tot een succes te maken zal ik heel goed moeten luisteren naar mijn lijf, en me ook echt aan het schema houden. ‘Gelukkig’ straft mijn lijf me direct af als ik niet luister, dus dat is een mooie stok achter de deur.

running, road to egmond, notanotherfitgirl, not another fitgirl, chantal tak fotografie, photoshoot, schoorlse duinen, blog, runblogger

Heb jij Egmond al eens gelopen? Of ga je komend jaar ook voor het eerst? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!

x Margon

Egmond Halve Marathon, route, map, halve marathon, egmond, running, notanotherfitgirl, not another fitgirl, blog, runblogger, hardlopen, noord holland

7 gedachten over “Road to Egmond – Deel 12

  1. Hi Margon, wat een doorzettingsvermogen! en goed dat je een doel hebt! Zo wil ik volgend jaar tijdens de kwart marathon van Rotterdam weer op mijn oude gewicht zitten, dus ook hier wordt flink gelopen. Ik zit nu op de 7 km die ik vlotjes kan rennen. Trots. Ik weet dus helemaal hoe je je voelt. Succes! en je gaat zeker je doel halen. Als ik je een tip mag geven voor een leuke loop (dus ook voor de sfeer) doe eens mee aan de ladiesrun in Rotterdam. Dat is echt genieten!

    Like

  2. Wauw wat gaaf. Vind het knap van je! Zeker gezien de tegenslag die je gehad hebt. Ik heb ook ooit in Schoorl de 30 km gelopen. Advies wat ik je kan meegeven is, ben niet bezig met tijden. Ik denk dat beiden wedstrijden wel zwaar zijn, het is daarom goed om niet te snel te hard willen lopen. Heel veel succes alvast!

    Like

  3. Wat goed zeg! Petje af voor je motivatie, ik heb al moeite om 1 keer in de week naar de sportschool te gaan. Maar daarintegen vins ik het fantastisch om wandelingen te maken van 25 km (dit zijn ook speciale waarvoor aangemeld moet worden.).

    Like

Geef een reactie

